Na bieżąco

Uczelnie wyższe w XXI w.

Jaka jest rola szkolnictwa wyższego w XXI w.? Na to pytanie starała się odpowiedzieć organizacja LSE SU Polish Business Society, w trakcie zorganizowanego przez siebie wydarzenia Inicjatywa Edukacyjna: Czym powinien być system edukacji wyższej?. W czasie prawie dwugodzinnego spotkania odbyły się dwie debaty. W trakcie pierwszej z nich (Edukacja wyższa na nową dekadę) eksperci poruszyli problem urynkowienia edukacji wyższej. Według rektora Collegium Civitas uczelnie, zgodnie z ich rolą, starają się pozostawać wierne swoim akademickim wartościom. W ostatnich latach czują jednak coraz mocniejszy nacisk ze strony świata biznesu, który oczekuje kształtowania wśród studentów umiejętności praktycznych, przydatnych w przyszłej pracy, a niekoniecznie przydatnych z punktu widzenia uczelni. Przez wiceprezesa organizacji Zwolnieni z Teorii poruszona została koncepcja 4 C’s of 21st Century, mówiąca o kluczowych kompetencjach XXI w.: krytycznym myśleniu, kreatywności, umiejętności współpracy i komunikacji. Kształcenie tych czterech kompetencji uznano za odpowiedź na pytanie postawione na początku debaty. Drugi panel – Uczelnie wyższe a Generacja Z − zgromadził wśród swoich panelistów studentów, m.in przewodniczącą Samorządu Studentów SGH Justynę Witkowską, a także przedstawicieli Biura Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego oraz firmy Bain & Company. Ustalili oni, że głównym problemem uczelni wyższych jest nie tyle brak motywacji studentów, ile „zamknięcie” nauczycieli akademickich na kontakt ze słuchaczami. Uznano także, że współodpowiedzialni za taki stan rzeczy są również sami studenci, którzy w obliczu rozwoju technologii i nadmiaru bodźców mają coraz większe problemy z koncentracją, co utrudnia im zaangażowanie się nawet w najbardziej atrakcyjne zajęcia.

Warto śledzić działania LSE SU Polish Business Society na ich stronie oraz na facebookowym fanpage’a, gdzie w najbliższym czasie zostanie opublikowana dokładna relacja z wydarzenia.

Poznajcie Wielką Różową

Już niedługo, w sobotę 14 marca Szkoła Główna Handlowa po raz kolejny „otworzy swoje drzwi” i przyjmie potencjalnych przyszłych studentów z całej Polski. W czasie tego czterogodzinnego wydarzenia będą mieli oni szansę zapoznać się z ofertą uczelni. Zostaną również oprowadzeni po kampusie, a część z nich wysłucha inspirujących wykładów przygotowanych przez pracowników akademickich SGH. Oprócz tego na odwiedzających czekać będą podekscytowani reprezentanci kół naukowych. W końcu nic nie działa tak ożywczo na organizacje studenckie, jak pełni energii, świeżo upieczeni maturzyści. Dzień otwarty nie jest skierowany jednak tylko do licealistów i uczniów techników. Przedstawienie programu studiów magisterskich SGH dla niezdecydowanych jeszcze studentów stanowi integralną część całego wydarzenia. Wszystkie te działania mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby utalentowanych młodych ludzi, po to by w przyszłym roku SGH nadal było uznawane za najlepszą uczelnię ekonomiczną w kraju.

Pij wodę z kranu, będziesz wielki

Mając do dyspozycji 25 tys. zł, w co należy zainwestować, by uczelnia stała się innowacyjnie ekologiczna? Takie właśnie pytanie zostało postawione przed studentami i doktorantami Szkoły Głównej Handlowej. Biorę pieniądze, wyjeżdżam na wakacje, a w tym czasie nie spłukuję wody w toalecie w budynku G – żartuje na Facebooku Rafał. W ramach pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego pomysły zbierane były przez ponad miesiąc, a po weryfikacji części z nich i tygodniowym głosowaniu przeprowadzonym w Wirtualnym Dziekanacie udało się wyłonić zwycięzcę. Poznacie go na głównej stronie SGH: http://www.sgh.waw.pl/

Jak grać w społeczeństwo?

Problemy studentów, wbrew pozorom, są często bardziej skomplikowane niż brak przelewu od rodziców czy podwyżka akcyzy. Wraz z rozwojem technologii i rosnącym tempem życia, niepodejmowanie przez jednostki oświaty kroków w kierunku kompetencji społecznych staje się coraz bardziej widoczne. Podczas gdy na wcześniejszych etapach systemu edukacji braki w zakresie kształcenia społecznego i psychologicznego nie są najczęściej zauważalne, na studiach dają się one we znaki. W związku z tym 28 lutego w SGH zorganizowana została konferencja Social competences – the new dimension of the traditional mission of higher education. Była ona podsumowaniem projektu Erasmus+ DASCHE, który jest efektem współpracy sześciu państw europejskich: Polski, Niemiec, Łotwy, Czech, Wielkiej Brytanii oraz Holandii. Wydarzenie skupiło się na podsumowaniu wniosków z 32-miesięcznego badania mającego odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób uczelnie wyższe radzą sobie z kształceniem kompetencji społecznych. Raporty dotyczące poszczególnych krajów znaleźć można na stronie dasche.eu. Warto się z nimi zapoznać i śledzić zmiany w kwestiach, które w sposób bezpośredni dotyczą studentów.

Rzeczywistość pędzącej gospodarki

Globalizacja to zjawisko, które przyczynia się do rozwoju ludzkości szybszego niż kiedykolwiek wcześniej. Ostatnimi czasy okazuje się jednak coraz większym wyzwaniem. Dzieje się tak przez tempo rozwoju, które staje się tak szybkie, że przedsiębiorstwom czy konsumentom coraz trudniej jest za nim nadążyć. Jak więc odnaleźć się w rzeczywistości i przygotować się na nadchodzące zmiany? Na te i na wiele innych pytań odpowiedzą prelegenci konferencji Gospodarka cyfrowa i post-cyfrowa a przedsiębiorstwo. Wydarzenie organizowane przez Instytut Rynków i Konkurencji odbędzie się 12 marca w budynku C. Dla pracowników, doktorantów, studentów i słuchaczy studiów podyplomowych SGH wstęp na wydarzenie jest darmowy.0

No votes yet.
Please wait...